Helsingin mikroliikennelupa herättää kysymyksiä esteettömyydestä - sähköpotkulaudat yhä turvallisuusriski näkövammaisille
Helsingin kaupunki esitteli syyskuun lopussa luonnoksen uusista mikroliikenneluvan ehdoista, jotka koskevat muun muassa sähköpotkulautojen ja muiden yhteiskäyttöisten ajoneuvojen käyttöä ja pysäköintiä.
Lupa tulee voimaan vuoden 2026 alussa, ja sen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä vähentää esteettömyysongelmia. Muun muassa ajonopeuksia, käytön kellonaikoja ja pysäköintipaikkoja rajoitetaan.
Kaupungin järjestämässä tilaisuudessa nousi kuitenkin esiin, että näkövammaisten oikeus esteettömään liikkumisympäristöön ei toteudu. Uudistus jättää vammaisedustajien mukaan ajoneuvojen käyttäjille liikaa harkinnanvaraa esimerkiksi jalkakäytäville pysäköinnissä.
Pysäköinninvalvontaa tarvitaan lisää
Kaupungin mukaan pysäköintiohjeiden noudattamista valvoo jatkossa pysäköinninvalvonta, ja myös sähköpotkulautojen operaattoreiden odotetaan osallistuvan valvontaan. Ajoneuvojen siirrot voidaan tehdä heti, jos ne on pysäköity lupaehtojen vastaisesti.
Kaupungin pysäköinnintarkastajien määrää lisätään, ja osa nykyisestä henkilöstöstä saa jatkossa tehtäväksi sähköpotkulautojen siirrot.
Tästä huolimatta osallistujat, kuten Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaisten sekä vammaisneuvoston edustajat, kyseenalaistivat, riittääkö kaupungilla resursseja turvaamaan esteettömyys käytännössä.
Tilaisuuteen osallistuivat HUNin puheenjohtaja Jari Pekola, varapuheenjohtaja Merja Hanski ja Näkövammaisten liiton esteettömyysasiantuntija Juha Sylberg.
Jari Pekola muistutti, että esteettömyys on YK:n vammaissopimuksen mukainen ihmisoikeus, eikä sitä voida jättää teknisten ratkaisujen varaan.
Erikoistason esteettömyysreitit unohdettu?
Useissa puheenvuoroissa korostettiin, että kaupungin suunnitelmasta puuttuu maininta esteettömyyden erikoistason reiteistä, kuten Iiris-keskuksen ympäristöstä ja terveyskeskusten kulkureiteistä. Näillä alueilla näkövammaiset ja muut liikkumisesteiset henkilöt tarvitsevat täysin esteettömän kulkuyhteyden.
Kaupungin pysäköinninvalvonnasta kommentoitiin, että Itäkeskuksessa sijaitsevan näkövammaisten Iiris-keskuksen kaltaiset kohteet voivat jatkossa kuulua päivittäisten tarkastusten piiriin.
Muun muassa Itäkeskuksen bussiterminaalissa sähköpotkulaudat aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita alueella liikkuville näkövammaisille ja liikuntaesteisille.
- Meiltä on viety esteettömyys vuodesta 2019 alkaen ja yritimme vastuuttaa ministeriötä ottamaan huomioon YK:n vammaissopimuksen. Jos ongelman ydintä ei kuntienkaan kautta saada ratkaistua, laki on ongelmallinen. Valitettavasti lainsäätäjä aiheutti teille tämän työtaakan, emme me. Yritämme kysyä, toteutuvatko vammaisten ihmisoikeudet vai jäävätkö ne toteutumatta edelleen, Pekola sanoi tilaisuudessa.
Helsingin oltava malli muille
Juha Sylberg huomautti, että Helsinki toimii lain soveltamisessa pioneerina ja ehdot toimivat jatkossa mallina muille kunnille. Toivottavaa olisi, että ehtoja voi soveltaa myös valtakunnallisesti.
Näkövammaisten liiton jo kolmena vuotena (2023–2025)tekemässä valtakunnallisessa sähköpotkulautakyselyssä on toistuvasti kuvattu tilanteita, joissa näkövammainen ei esimerkiksi pääse ovesta ulos tai joutuu muuttamaan kulkureittiään väärin pysäköidyn potkulaudan vuoksi.
Näkövammainen kulkija ei voi varautua lähestyvään lautailijaan, mutta sähköpotkulaudat ovat turvallisuusriski myös silloin, kun ne eivät liiku. Lautojen jättäminen kulkuväylille aiheuttaa vaaratilanteita ja kompastumisriskin. Esimerkiksi Kööpenhaminassa ja Pariisissa lautojen kielloista ja rajoituksista on onnistuneita kokemuksia.
Mikroliikennelupa Helsingissä – mistä on kyse?
Mikroliikennelupa perustuu uuteen lainsäädäntöön (Laki liikenteen palveluista, 2a luku- Ulkoinen linkki), joka astui voimaan 1.8.2025. Luvan tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, esteettömyyttä ja yleisten alueiden käytettävyyttä säätelemällä sähköpotkulautojen, kaupunkipyörien ja muiden yhteiskäyttöisten kevyiden ajoneuvojen toimintaa.
Helsingissä lupa tulee voimaan 1.1.2026, ja ilman sitä mikroliikenteen operaattorit eivät saa toimia kaupungin alueella. Ensimmäiset luvat myönnetään vuodeksi, ja kokemusten pohjalta ehtoja tarkennetaan seuraavilla lupakierroksilla.
Luonnos mikroliikenneluvan ehdoista lähtee lausuntokierrokselle, ja lausuntoaikaa on 12.10.2025 asti. Vammaisneuvoston ja järjestöjen odotetaan tuovan esiin erityisesti esteettömyyteen liittyviä puutteita.
Mitä muuttuu konkreettisesti?
- Nopeusrajoitukset
- Päivisin klo 05.00–00.00 enimmäisnopeus on jatkossa 20 km/h. Öisin klo 00.00–05.00 enimmäisnopeus on 15 km/h.
- Lisäksi ydinkeskustaan tulee hitaan ajon vyöhykkeitä, joilla enimmäisnopeus on 10 km/h. Ajonopeus laskee automaattisesti gps-tekniikan avulla.
- Pysäköinti
- Nykyisiä eteläisen kantakaupungin pysäköintirajoituksia laajennetaan pohjoisemmaksi. Sähköpotkulautoja ja asemattomia pyöriä saa pysäköidä vain merkittyihin pysäköintiruutuihin tietyillä alueilla, erityisesti kantakaupungissa.
- Koulujen, päiväkotien, leikkipuistojen, siltojen ja alikulkujen lähelle pysäköinti kielletään sovelluksen kautta kokonaan.
- Metro- ja juna-asemille sekä sairaaloiden lähelle järjestetään ohjatut pysäköintipaikat.
- Jos ajoneuvo pysäköidään luvattomasti, pysäköinninvalvonnalla on jatkossa oikeus siirtää se välittömästi.
- Valvonta ja siirrot
- Vastuu pysäköintiehtojen valvonnasta on kaupungin pysäköinninvalvonnalla, mutta myös operaattoreiden odotetaan aktiivisesti siirtävän väärinpysäköityjä ajoneuvoja.
- Siirtomaksut veloitetaan suoraan operaattoreilta (55–60 euroa per siirto).
- Käyttöalueet ja kiellot
- Ajoneuvojen käyttö kielletään alueilla, joissa pyöräilykin on kielletty (esimerkiksi Seurasaari, hautausmaat, tekonurmikentät).
- Kaupunki voi myös tilapäisesti rajoittaa käyttöä työmaiden, tapahtumien tai huoltotöiden vuoksi.
- Käyttöajat ja kausirajoitukset
- Viikonloppuöisin klo 0–5 sähköpotkulaudat ja muut kevyet sähköajoneuvot eivät ole käytettävissä.
- Talvikaudella (1.12.–31.3.) sähköpotkulaudat ja asemattomat pyörät ovat poissa käytöstä.
- Sovellus ja käyttäjäohjeet
- Operaattoreiden sovellusten on näytettävä sallitut pysäköintipaikat ja kieltoalueet.
- Käyttäjiä on ohjeistettava turvalliseen ajamiseen ja pysäköintiin.
Kansainvälistä valkoisen kepin päivää (White Cane Day) vietetään vuosittain 15. lokakuuta. Päivä muistuttaa oikeudesta turvalliseen liikkumiseen.

