Siirry pääsisältöön

Hei­koim­mas­sa asemassa olevat tien­käyt­tä­jä­ryh­mät huo­mioi­ta­va mik­ro­liik­ku­mi­sen lain­sää­dän­nös­sä

HUN on antanut lausunnon mikroliikkumisesta.

Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry         
Tiedote 13.11.2024

Heikoimmassa asemassa olevat tienkäyttäjäryhmät huomioitava mikroliikkumisen lainsäädännössä

Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry (HUN) on antanut 1.11.2024 lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. 
Mikroliikkuminen tarkoittaa tavallisten ja sähkömoottorilla varustettujen polkupyörien ja kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen käyttämistä liikkumiseen. 

Lausunnossa HUN tuo julki muun muassa seuraavaa: 

Yhteiskäyttöiset mikroliikkumisen välineet ovat vakava ongelma vammaisten henkilöiden itsenäiselle ja esteettömälle liikkumiselle, mikä käy ilmi Näkövammaisten liiton ja Invalidiliiton vuosina 2023 ja 2024 toteuttaman kyselyn vastauksista. (Kysely yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen aiheuttamista haitoista.) Asiattomasti pysäköityjen lautojen takia on harhauduttu ajoradalle, ja opaskoiria on loukkaantunut päälle kaatuneiden lautojen vuoksi. Koska ongelmat ovat laajoja ja vakavia, ei niiden ehkäisyä voida jättää vain kuntien mikroliikennelupakäytännön varaan, vaan tarvitaan huomattavasti esitettyjä toimenpiteitä kattavampia ja vaikuttavampia toimenpiteitä. 

Suomessa toimivat vuokrausyritykset on määrättävä ottamaan käyttöön puhelimen sovelluksella käynnistyvä potkulaudan äänimerkki, joka ilmoittaa sokealle ja heikkonäköiselle pysäköidyn sähköpotkulaudan sijainnin. Kyseinen ominaisuus on käytössä mm. Vilnassa.  

Kevyiden sähköajoneuvojen pysäköinti jalkakäytävillä on kiellettävä. Pysäköinti sallitaan ainoastaan niille varatuilla paikoilla. Pysäköintialueet erotetaan selvästi jalankulku- ja pyöräilyteistä sekä ajoradoista.  

Tieliikennelakiin ehdotettu lisäys kevyen sähköajoneuvon kuljettamiselle asetettavasta promillerajasta on kannatettava. Se edistää turvallisuutta ja vähentää holtittomasti pysäköityjen lautojen määrää.  

Esteettömyyden erityistason alueilla pysäköinninvalvonta on annettava yksityisen pysäköinninvalvonnan tehtäväksi, koska  kunnallisen pysäköinninvalvonnan resurssit ovat rajalliset. 

Yksityisen kiinteistön haltijan on voitava asettaa alueelleen pysäköintirajoituksia, jotka operaattoreiden on toteutettava esim. virtuaalisilla geoaidoilla.  

Saumatonta yhteistyötä tarvitaan poliisin, kunnallisen ja yksityisen pysäköinninvalvonnan sekä kiinteistöjen hallinnan kesken. Nyt esitetyt muutokset eivät riitä takaamaan toimijoiden toimivaltuuksia ja välttämätöntä yhteistyötä. 

On tärkeää, että vammaisneuvostot osallistetaan mikroliikennelupakäsittelyyn, jotta  esteettömyys toteutuu tasavertaisesti kaikissa kunnissa. 

Lisätiedot : 
Puheenjohtaja Jari Pekola 
jari.pekola@hun.fi