Nä­kö­vam­mai­nen ku­lut­ta­ja­na

Kauppa- ja muut kuluttajapalvelut eivät ole täysin esteettömiä näkövammaisille. Nämä toimenpiteet kuitenkin lisäisivät esteettömyyttä merkittävästi:
  • Kaupan henkilökunnan positiivinen asenne näkövammaiseen asiakkaaseen. Näkövammaisen asiakkaan avun tarvetta voi kysyä: "Tarvitsetteko apua?" tai "Miten voin auttaa?"
  • Ohjaaminen ja opastaminen tarvittaessa eri tilanteissa: haluttujen tuotteiden luo, tuotteiden esittely, tuotteiden punnitus, maksaminen ja pakkaaminen.
  • Vaa´an sijoittaminen ainakin yhdelle kassalle vähentäisi avustamisen tarvetta itsepalveluvaaoilla.
  • Suurissa kauppakeskuksissa on hyvä olla kauppakeskuksen oma avustaja vammaisten ja vanhusten käytössä.
  • Henkilökunnan tulee tuntea opaskoiran oikeudet: näkövammaisen opaskoiran saa päästää elintarvikehuoneiston asiakastiloihin.
  • Tuote- ja tarjoustietojen saaminen saavutettavaan muotoon näkövammaisille.
  • Verkkokauppapalvelun muokkaaminen näkövammaisille esteettömäksi.